Utlovat bildreportage "Israel 1997"

På begärna kommer här lite bilder från en resa till Israel som gjorde 1997. Lite svårt att berätta om allt som hände då vi åkte runt i en större del av norra Israel. Bilderna får tala för sig själv ocj jag VET att de inte är särskilt roliga. Men semesterfoton av en svensk ÄR inte roliga. Så enkelt är det.

Sachne - Nationalpark i norra Israel där man man beskåda denna naturliga källa. 28 grader året runt. INTE FEL!


Mona Lisa of the Galilee – Sepphoris

 

 

Genesarets sjö – Belägen vid Tiberias strand. Israels största sötvattensjö. Det var här det sägs att Jesus skulle ha gått på vattnet.  Visst är mina sandaler sexiga...


 

Döda Havet – En av världens saltaste sjöarmed en salthalt på drygt 30%. Detta gör det nästintill omöjligt att stå upp i vattnet utan, som ni ser, så flyter man. Det är jag som flyter omkring till höger i bild. Nedre bilden är rent salt!

 

 

Masada – Fästning på 400m högt berg i Negevöknen. Kändes som 100 grader att stå på en hög plattform mitt i öknen. Det var nog dock inte mer än dryga 40.

 

 

Klippmosken/Klippdomen – Ligger i Jerusalem. Klippdomen är världens äldsta existerande muslimska byggnad. För lite kuriosa så kan jag nämna att en stor del av min släkt syns till vänster i bild.

 

 

Klagomuren – Eller "Västra muren" som den heter, är den enda del av templet i Jerusalem som återstår. Många besökare sticker in papperslappar med skriftliga böner i sprickorna i muren. Här samlas, framförallt, judar och visar sin tacksamhet till  Gud eller för att be om gudomlig barmhärtighet. JA, även jag la en liten lapp i muren.

 

 

Födelsekyrkan – Sägs ligga på den plats där stallet Jesus föddes i en gång låg.

 

Via Dolorosa – ”Smärtans väg”. Detta var vägen som Jesus gick med korset på sina axlar innan han korsfästes.

 

 

Den heliga gravens kyrka – ”Uppståndelsekyrkan”. Här sägs Jesu grav finnas

 

 

Ben Yehuda - Jerusalems svar på "Storgatan". UNDERBARA lyktstolpar att klättra i btw.

 

 

Israelmuséet - Här finns b.la. "Döda Havsrullarna" bevarade.

 

 

Det finns så otroligt mycket mer att berätta och visa. Men det tar alldeles för lång tid här. kanske kommer det en fortsättning på detta inlägg någon gång.

 

Jag har upptäckt en stor skillnad på hur jag fotade då och hur jag fotar nu. Det är defenitivt roligare att titta på mina senare resor och tilltag ;)


Kommentarer
Postat av: Kim M

Bäste Danne!

Och detta ser jag just när jag ska gå hem från jobbet.

Räkna med att jag kommer tillbaka och granskar ALLT när jag väl är hemma.

HURRA! DU ROCKAR!

2009-12-31 @ 14:49:23
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Danne

Jag hade ju lovat! :) kanske inget högklassigt reportage men det är väl alltid något :)

2009-12-31 @ 15:03:47
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

Jo, högklassigt. Och vackra sandaler och vackert burr. Och kul överlag.

Jag lade ingen lapp i muren men jag vidrörde den och önskade något vackert.

2009-12-31 @ 15:59:10
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Danne

Jag helgarderad mig genom att BÅDE lägga lapp och önska :) Är man 15 så är man :)

2009-12-31 @ 16:04:07
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

HAHAHA. Jag var ändå 34...

2009-12-31 @ 16:57:52
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Kim M

...Vilket jag fortfarande är, vill jag tillägga. I några timmar.

2009-12-31 @ 16:58:23
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Mats

Tjusigt!

2009-12-31 @ 16:59:07
Postat av: Danne

TACK!

Ja Kim... Du ska få vara 34 så länge du vill ;)

2009-12-31 @ 17:02:30
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: