Veckans geografilektion... Kisa

Kisa är beläget nere i södra östergötland och har ett invånarantal på 3697 personer. Detta gör det till en ganska liten håla men ändå upplevs den som trevlig.

Folket i Kisa är ett eget släkte. De är lite efter i tiden och kanske inte alltid så klipska men de är gohjärtade och MYCKET trevliga. Deras dialekt är något man måste vänja sig vid då den är en utpräglad variant av östgötskan. En typisk mening kan låta ungefär som följer:

"Va göör du på? Inge säschillt...du rå? Ja ä bare en rounde nere på byn, handle lite å glana i fönstrroutera..."

Till sevärdheterna i Kisa hör Café Colombia som även är ett Emigrantmuséum, Pinnarp som är en campingplats/friluftsområde samt Tolvmannabacken (skidbacke).

En riktig kändis som kommer från Kisa är Magnus Samuelsson. Värlens starkaste man tillika vinnare i 2008 års upplaga av "Let´s Dance".

Hittade den här lappen i en provhytt på Sandströms i Kisa.

Den tyder väl på att allt kanske inte är så dagsfärskt i den här byn ;)

 

 

Colombia - Café & Emigrantmuséum



Överblick över Kisa stad.
Trots det tråkiga utseendet har denna stad något speciellt.

Kommentarer
Postat av: Kim M

Kisa rular uppenbarligen.

Fantastisk hätta.

2009-12-05 @ 16:58:15
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Elinpelin

var fick du klättra upp för att ta den där sista bilden??

2009-12-05 @ 17:03:14
Postat av: Molla

Du e allt lite svag för landsotrshålor tror jag...:)

2009-12-05 @ 17:29:39
URL: http://enhemligtyp.blogg.se/
Postat av: Danne

Den du Kim... Den skulle du allt vilja ha hemma va?! ;)



DET du Elin... Det kan du fundera på... Du får tills i morgon på dig...då får du svaret när vi ses ;)



Ja, klart jag har det Molla... Jag är ju lantortsgrabb ut i fingerspetsarna... Har ju tillbringat mer än hälften av migg liv ute på en åker utan grannar... HUR jag hamnade i Oslo är för mig en gåta... Men, men... :)

2009-12-05 @ 17:59:04
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Vilken spännande lite stad. Ser fram emot att uppleva den!

2009-12-05 @ 21:39:31
Postat av: Danne

Inom sinom tid så... inom sinom tid :)

2009-12-05 @ 21:40:55
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

Jag stör mig dock på särskrivningarna på skylten. Trodde att de var ett nutida fenomen.

Puss puss, hoppas söndagen blir KALAS.

2009-12-06 @ 13:17:46
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Stefan

sv: ööö, ursäkta? :S


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: