Borstskämda barn - Vår framtid

Jag ber om ursäkt ifall jag verkar en aning irriterad i detta inlägget. Det är dock ingenting emot vad jag är!!!

Jag har alltid förfasats över program som Supernanny etc. Folk som har så stora problem med sina barn att de får kalla in "professionell" hjälp. För det första är det föräldrarna själva som har skapat problemen och för det andra är det ingen professionell hjälp de får utan rent och skärt "bonnförnuft".

Jag reagerade speciellt idag när jag var på morgonpromenad med hunden. Först såg vi en mamma med en son i handden och en barnvagn i den andra. Ungen hon hade i handen gallskrek och vägrade uppenbarligen att sluta. Till sist ser jag (till min förfäran) att mamman tar upp barnet ur barnvagnen och istället placerar det stora barnet där. Nu sitter det alltså en unge som är fullt kapabel till att gå själv i vagnen. Den stackars "babyn" får istället sitta på mammas arm. Vem gynnar detta? Ingen av dem...

Strax därefter skall vi upp för en smal, brant och moddig backe. Vi hinner inte mer än 2-3 meter upp i den totalt 10 meter långa backen innan vi håller på att bli överfallna av en cyklist uppifrån toppen. Han har ingen möjlighet att stanna och trots att vi slänger oss ut i den djupa snön på kanten så välter cyklisten. han blänger surt på mig och jag blänger lika surt tillbaka. Varför i hela friden var han tvungen att cyckla ner när han såg att det var "fullt" i backen. Kunde han inte vänta några sekunder. NEJ, han hade säkerligen blivit bortskämd som liten och förväntade sig att alla skulle rätta sig efter honom.

Ytterligare ett exempel på hur det kan gå fick vi några minuter senare. Återigen på en ganska smal, upptrampad stig. Från höger kommer det en hund som skäller och gör utfall mot min hund. Instinktivt drar jag mig åt vänster och fortsätter att gå framåt. Jag kommer dock inte så långt innan det kommer en bimbo med en kaffekopp i näven och formligen trycker ut mig till högerkanten igen. Jag blir alltså tryck mot hunden som gör utfall mot oss samtidigt som jag hamnar ute i djupsnön. Bimbon tittar oförstående på oss och sticker näsan i vädret när jag blänger på henne.

Jag kan fortsätta hur länge som helst om detta ämne. Jag tycke det är dags att föräldrarna tar sitt ansvar ÄVEN om det är jobbigt emellanåt. Det är ingen dans på rosor att ha barn. Det är inte heller någon dans på rosor för barnen som blir bortskämda senare i livet. Tänk på det ni föräldrar som kanske gör era barn en björntjänst istället för att hjälpa dem!!!


Kommentarer
Postat av: Kicki W

Kom hem till Svedala i stället ;-)!!! Du kan få bli "supernanny" hemma hos mig vilken dag som helst!

2010-03-02 @ 12:46:58
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... tror inte du behöver någon supernanny... Tror du har "bonnförnuft" så det räcker och blir över :) Vi får väl se när nästa besök till Svedala blir. Vill ha en aning bättre vägar först innan jag åker hem,. resan hit i vintras var LAGOM rolig...

2010-03-02 @ 12:52:00
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Daniel

Håller med fast å andra sidan e det lätt att tala om uppfostran när man inte har barn. Skulle man ha ett skrikande barn runt sej 24 hours a day kanske man inte skulle döma lika lätt.

2010-03-02 @ 14:05:36
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Danne

Det handlar inte om att dömma... klarar man inte av en skrikande unge 24 timmar om dygnet ska man inte skaffa barn heller. Än mindre barn nummer 2, 3 osv...

2010-03-02 @ 14:43:00
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Håkki

Ordning och reda. Kaos bara på freda'.

2010-03-02 @ 19:53:19
Postat av: Danne

Ingen kaos på fredag tack... Har fullt upp ändå den dagen! ;)

2010-03-02 @ 22:05:52
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

JAG HÖR DIG! Ordning från barnsben så blir det ordning på torpet!!

2010-03-03 @ 12:56:27
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Johannah

Bra skrivet! Jag kan själv bli riktigt irriterad på hur en del föräldrar beter sig.

2010-03-04 @ 23:59:31
URL: http://www.glife.se/J_S

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: