DÖD åt cyklister...

Kanske inte åt alla cyklister men i alla fall ett flertal. Här i Oslo är det så fiffigt att mellan trottoaren och vägbanan finns det en ca 1m bred remsa som är avsedd för cyklister. VARFÖR ANVÄNDS INTE DENNA??? Är de rädda att bli påkörda kanske? Då kan de ju tänka att jag som gångtrafikant är rädd för att bli påkörd av dem när de kör på trottoaren.

Händelsen utspelar sig under den dagliga morgonpromenaden. En tur runt kullar och fina byggnader avslutades med en tur över den härliga kyrkogården. Väl utkommen därifrån är det några 100 meter kvar hem. På denna sträckan har vi precis en sådan cykelväg som beskrivs ovanför. Jag promenerar i lugn och ro vägen framåt när jag plötsligt rycker till och hör ett fasligt gnisslande. Det är en cyklist som kommit upp bakom mig och som tvingats panikbromsa för att hunden behagade springa över trottoaren. Gubben är lätt vansinnig och bakom cykeln har han en ful vagn till ungen. Ungen sitter i vagnen och ser helt oförstående ut. Pappan gapar och skriker på mig (fattar inte så mycket vad han säger) och jag bara står och tar emot. När han väl är färdig med sitt gapande pekar jag bara på cykelbanan och säger lugnt: Var så god och cykla där du ska.

Jag vänder sedan på klacken och fortsätter gå. Pappan ser ut som om han ska spricka av ilska och inte blev det väl bättre för att jag inte verkade bry mig om hans hårda ord. Men jag anser att både jag och hunden har förkörsrätt på trottoaren. Så enkelt är det. Hoppas en ådra i hans panna sprack på vägen till dagis. Han förtjänar att se lite ful ut...


Kommentarer
Postat av: Molla

Men hallå!!! Vet du inte att cyklister anser sig vara odödliga (speciellt om dehar hjälm) alltid ha företräde framför ALLA övriga som vistas i trafiken! Det borde vara skottpengar på dem!

2009-10-30 @ 10:32:53
URL: http://enhemligtyp.blogg.se/
Postat av: Danne

Tack för samtycket... Håller helt och fullt med dig. (Ja, han hade hjälm) ;)

2009-10-30 @ 10:34:16
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Stefan

Ah, det är faktiskt ganska nice att få paket :P hehe...

Men du, fick aldrig svar... är du släckt med Molly Sandén? ;D hehe...

Hatar också cyklister. Umeå är typ känt för sina jävla cyklister...



kram!

Postat av: Kim M

I Stockholm säger jag "död åt fotgängarna som flänger ut i cykelbanan stup i kvarten!"

2009-10-30 @ 14:49:42
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Kim M

För övrigt är du nog van vid att "bara stå och ta emot".

Lucky you.

2009-10-30 @ 14:51:15
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Anonym

Ja... men nu var ju jag INTE på cykelbanan... Ni är så konstiga där borta i storstan ;)

JA... LUCKY ME!!!

2009-10-30 @ 14:58:22
Postat av: Håkki

Håll dig på din sida cyklist, bilist och fotgängare så slipper vi konfrontationer. Peace.

2009-10-30 @ 20:24:16
Postat av: Håkki

Håll dig på din sida cyklist, bilist och fotgängare så slipper vi konfrontationer. Peace.

2009-10-30 @ 20:25:06
Postat av: Anonym

Du är då alltid så diplomatisk :)

2009-10-31 @ 18:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: