Jag - En fiskodlare

På begäran av en vän kommer här ett inlägg om en av mina okända hobbyer.

Den här gången tänkte jag ta upp "Guppyodling". Ja, du hörde rätt... "Guppyodling". Jag har nämligen odlat guppyfiskar och en seriös uppfödare var jag. Mitt avelsmål var att odla fram en lila guppy. Jag var tom medlem i Svenska Guppysällskapet. (Jag har medlemskort som bevis).


Ett av guppyakvarierna

 

Förutom min lilla guppyavel så sysslade jag även med vildguppy. Endler heter de visst. En liten tråkig fisk utan särskilt mycket färg, men som är föregångaren till vår dags guppy. Roligare när man kan få äkta råvara istället för något redan sönderavlat.


Endler - Vildguppy

Som om det inte räckte med dessa två avelsprojekt. Nejdå, jag avlade givetvis även en del på kampfiskar, vilket inte var det lättaste. Att odla kampisk kräver en hel del tillsyn och arbete. Det är timing in i minsta detalj och mycket förberedelser. Jag fick en faslig massa yngel flera gånger men inget ville överleva. jag fattade aldrig riktigt vad det var som var felet tyvärr.

Kampfiskhane i väntan på honan



Någon lila guppy eller vuxen kampfisk blev det aldrig och så småningom så rann allt ut i sanden. Kanske är det dags att återuppta denna bortglömda hobby återigen. Finns det möjlighet att lyckas den här gången? Målen var ju ganska högt ställda med utställningsplaner och alllt. Ja, jag vet att det låter nördigt... men jag tyckte det var ganska roligt!

Kommentarer
Postat av: Kim M

Men fiskarna rann väl inte ut i sanden tillsammans med akvarievattnet?

2009-10-14 @ 10:46:58
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Danne

Det vet man aldrig... ;) Nej då... ingen risk. Sanden ligger dessutom kvar i akvariumen så låg de kvar i sanden är de fina fosiler vid det här laget...

2009-10-14 @ 11:08:43
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: