Sverigeresan... en resa i karius och baktius tecken

Igår var jag som jag tidigare sagt i Sverige. Vi hade fått låna en bil och meningen var att vi skulle fylla på förråden lite hemma. Vi åkte till det stora köpcentret precis efter gränsen, där vi parkerade den lilla pärlan. Sen bar det av in bland affärer och människor. Det första jag såg när jag kom in var "Gottebiten" men det återkommer jag till senare ;)

Min första shock fick jag när vi var inne på Rusta. Se bilden nedan så kanske ni förstår varför...

Ja, det är sant. Den 2:e oktober år 2009 har de redan börjat sälja julpynt och annat julbröte på Rusta. Är det bara jag som tycker att det här med julhandeln har gått bara en aning för långt? Kanske borde vi börja sälja påskägg direkt efter jul? Det hade varit något att köpa på mellandagsrean! Jag menar... hur ska folk annars hinna i dagens stressade samhälle?

 

Nåväl. När chocken lagt sig fortsatte vi dagen med en trevlig lunch. jag fick min älskade fisk och var mätt, glad och belåten när vi gick ifrån restauragen. Nu väntade det jag varit spänd på hela dagen. "GOTTEBITEN"! För er som inte vet om det så kan jag nämna att Gottebiten är en enorm godisbutik med allt mellan himmel och jord. Dessutom är det fruktansvärt billigt för oss norrmän att handla där. Jämför hektopriset:

1 hg = 19,90 NOK (ca 24 sek)

1 hg = 7,90 SEK (Gottebiten)

Så till en tredjedel av priset kan man alltså köpa sig fördärvad. Det var segt, salt, surt, choklad, läsk, chips, hårda karameller m.m En liten bild av affären lyckades jag få men man ser inte storleken så vidare bra. men håll till godo.

 

Jag riktigt hörde hur Karius och Baktius jublade i munnen på mig när jag gick omkring och plockade. Efter ca 30 minuter och några hundralappar fattigare kom vi oss så ut ur butiken. Jag har aldrig köpt så mycket godis på en och samma gång och nu gäller det ju att ha självbehärskning nog att spara lite på alla gotter. Lättare sagt än gjort!

 

Vår sista anhalt var mataffären för att få med oss något vettigt hem till storstan. Det började riktigt bra och vi var duktiga med att kolla priser, planera etc. Men plötsligt slog det slint totalt. Jag såg den största sockerpåse jag någonsin sett. 10 kg rent strösocker. Nu inte bara jublade Karius och baktius, de sköt salut och sjöng glädjesånger och var helt vilda. Dessvärre var jag tvungen att grusa deras lycka då jag bestämde mig för att säcken inte fick följa med hem. Men till er förtjusning (hoppas jag) hann jag ta en bild av jättesäcken där den jämförs med en normalstor kryddburk.

 

Inte så illa va?! Ha denna säck i åtanke nästa gång någon kommer och frågar om de får låna en kopp socker och jag garanterar dig att du får ett gott skratt.

 

Dagen började lida mot sitt slut och det var dags att åka hem. Resan hem gick smärtfritt och kvällen gled förbi framför Tv:n. En lyckad dag med relativt lyckade inköp tycker jag allt att det blev ändå.


Kommentarer
Postat av: Kim M

Fantastiskt inlägg.

Tack.

Du gör min lördag.



Julhysterien är av ondo och just därför har jag bojkottat hela grejen de senaste fem åren.

2009-10-03 @ 12:08:10
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... Kul när man kan glädja någon ;)

Håller med dig om julhysterin... Jag köper iof julklappar...det måste jag erkänna. Men det är inte fören i december. Sen vill jag inte ha massa krimskrams hemma heller. Får jag min adventsljusstake och en julgran så är jag nöjd! :)

2009-10-03 @ 12:37:12
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

Onödigt, grabben.

Ni har stake så det räcker och blir över där hemma.

2009-10-03 @ 13:06:34
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... Ja, men ingen som lyser ;)

2009-10-03 @ 13:12:35
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Kim M

Amen sätt på den då!

Du måste ju köra in kontakten och därefter trycka på den magiska knappen. Jag utgår ifrån att den är ihopsatt på rätt sätt. Finast är den om toppen är nypolerad

2009-10-03 @ 14:40:21
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Andreas

Brukar inte IKEA vara ännu tidigare ute med julpynt? Hur som haver, otäckt tidigt.

2009-10-04 @ 17:58:45
URL: http://abolin.se
Postat av: Linda





Härlig blogg du har!! =)



/Linda

2009-10-04 @ 19:08:03
URL: http://linda-sabina.bloggproffs.se
Postat av: Danne

Hej Linda! TACK! :)

2009-10-04 @ 19:14:52
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Molla

Ha ha jag ska sluta käka godis igen- har haft några uppehåll tidigare- men det är jobbigt...Det är ju faktiskt snart jul och om man som jag bor riktigt på landet så är det snart dags att ta fram juljusstakarna!!!

2009-10-04 @ 22:25:52
Postat av: Danne

Ha, ha, ha... Lycka till! Jag ska hålla tummarna för dig :) Jo du... nog har jag oxå bott riktigt på landet och riktigt i skogen men inte åker ljusstaken upp fören i december för det ;) Men det är nog mest en principsak från min sida :)

2009-10-05 @ 09:26:39
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Andreas

Så sant så, en halsduk värmer så gott. Hade faktiskt halsdukspremiär igår på kvällspromnenade. En aningen för sent kan tyckas, men bättre sent än aldrig : )

2009-10-05 @ 09:57:21
URL: http://abolin.se
Postat av: Danne

Ha, ha... Jag är inte mycket bättre jag ;) Jag började med halsduk för bara någon vecka sen... men nu åker den inte av fören i april eller nåt ;)

2009-10-05 @ 10:28:09
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: