Dåre, sjöfåglar och kaffesump

Jaha... Då har man återigen haft en händelserik eftermiddag. Rubriken säger egentligen allt men för att utveckla det hela lite så kommer här en mer detaljerad beskrivning.

Dåre
Det började med att jag skulle på "Matstreif", en matfestival nere på Karl Johan. Väl ditkommen blev jag ganska besviken och besvikelsen gav sig inte efter att jag gått igenom alla tälten och vad de hade att erbjuda. Det som räddade hela festivalen var dock "Barnas treif". På ett litet öppet område stod det en traktor, några kaninburar, målartält osv. Här fann jag det som gjorde hela festivalen värd att gå på. NYPRESSAT HÖ! För mig som bonnpojk men strandad i storstaden är detta som rent opium. Jag bara måste få känna lukten och på mest diskreta sätt lutar jag mig ner för att inhalera den underbara doften. Uppenbarligen såg jag farlig eller konstig ut för en mamma kom halvspringandes fram och slet iväg sitt stackars barn. Hon blängde på mig och gick sedan raskt därifrån. Aningen överumplad som jag blev så reste jag mig snabbt och gick därifrån. Jag kan se morgondagens rubriker i tidningarna framför mig. "Ung svensk mann lukter på gress. Dårlig forbilde for de små."

Sjöfåglar
Jag var nu på ganska dåligt humör pga den buttra modern och bestämde mig för att överge festivalen och istället gå ner till Aker Brygge för att fika på Wayne´s. Det var inte särskilt mycket folk för att vara en lördag så min beställning gick ganska snabbt. Fick mitt kaffe och min chokladboll och hittade ett bord på uteserveringen. Dessvärre var jag inte ensam där utan tvingades dela den med diverse sjöfåglar såsom truta, mås och tärna. Jag är inget stort fan av någon av dess fåglar men jag lät dem hållas på marken framför mig. Plötsligt gick en av tärnorna för långt då den flög upp på bordet och näbbade i sig en bit av min chokladboll. Jag undrar hur mitt ansiktsuttryck var innan jag fattade vad som hände. När jag väl förstått vad fågeln höll på med fick den en sked i huvudet. Nu kommer säkert några av er att tänka djurplågeri men ärligt talat så bryr jag mig inte det minsta. Ska han smaka av min kaka så får han ta och betala också!

Kaffesump

Min lilla teater med fågeln uppmärksammades av några närvarande gäster och förbipasserande. Några blickar blev det väl men inte mer. Fåglarna höll sig borta från mitt bord resten av tiden och jag satt och njöt till ljudet av vågor som kluckade mot bryggan. Jag funderade inte så mycket på hur mycket kaffe jag hade kvar i koppen utan drack som vanligt tills det tog slut. Dessvärre ville jag absout inte ha slutet av det som fanns i den här koppen. Se bild...


Så här tjockt lager av mörk kaffesump ska det inte vara i en kopp. Först trodde jag att det var choklad men tro mig... smaken var något helt annat än choklad. Efter dagens övriga strapatser var inte det här direkt vad jag var sugen på så ganska vresig gick jag tillbaka in med min kopp och höll upp den under näsan på kassörskan. "Lite mycket kaffesump kanske?!", sa jag bara. Hon tittade i koppen och sedan på mig. "Unnskyld, du skal få pengene dine tilbake", sa hon till sist. Jag svarade inte utan tog bara emot pengarna och gick raskt därifrån.

Så. Nu har jag redogjort för rubrikens tre ord. Man kan ju i alla fall inte påstå att man har tråkigt en lördageftermiddag i Oslo!

Kommentarer
Postat av: Håkki

Hm. Bättre lycka nästa gång. Vilka vidriga fåglar och kaffesumpar.

2009-09-26 @ 19:23:22
Postat av: Danne

Ja, visst va de elaka... :(

2009-09-26 @ 19:26:49
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: