Förslappad?

Nu har jag befunnit mig i Oslo i lite drygt en månads tid och det är speciellt en sak som fascinerar mig stort. Det är hur hurtiga alla Oslobor verkar vara. Man kan inte gå utanför dörren fören det kommer en joggare eller cyklist. Folk springer i tid och otid och de är dessutom korrekt klädda för ändamålet. Löparskor, löparbyxor, MP3-spelare m.m. Med rödmosiga kinder, släpande steg och stukade handleder tar de sig fram på gator och genom parker. Skulle det hemska inträffa att det är röd gubbe vid ett övergångsställe, måste de frenetiskt stå och hoppa upp och ner för att inte tappa takt och flås.

 

Nu är det ju som sagt inte bara joggare man stöter på utan även cyklister. Alla iförda cykelbyxor och hjälm, nästan i alla fall. Emellanåt ser man även affärsmän i kostym med ryggsäck och gympaskor komma cyklandes. Jag hoppas innerligt att det i ryggsäcken ligger ett par bättre skor att ha samanträden i. Denna kategori av folk träffar man även på stressandes fram på gator enbart med hjälp av apostlahästarna.

 

Ska man se på åldersfördelningen så är det säkert en snittålder på 45 år. Det är ett stort antal äldre människor som också ängnar sig åt dessa aktiviteter. Det bästa exemplet såg jag härom dagen då jag utanför Oslo City såg en äldre dam i 70-års åldern komma pilandes med sin rullator. Hej va det gick! 1, 2, 3 grön gubbe. Ner för trottoarkanten, en trång passage mellan två turister, smeka trikken (spårvagnen) i kurvan, upp för nästa trottoarkant och iväg ner längs gatan. Det gråa håret stod som ett kvastskaft efter henne där hon med enorm fart försvann. Finns det Olympiska Spel för pensionärer? Hon hade hur som helst varit en god segerkandidat i 100m rullator.

 

Anledningen till att jag lagt märke till alla dessa hurtiga människor är antagligen att jag själv tyckte att jag var hurtig innan jag flyttade hit. Jag var ju faktiskt ute och gick en ordentlig runda om dagen. Dessutom blev det mer än en runda efter flytten eftersom hunden krävde rundor han också. 2-3 timmars promenad om dagen anser jag vara en hygglig motion. Men då får man höra om någon som cyklar till och från jobbet med 3 timmars cykeltid ENKEL resa.

 

Kanske lika bra att leta fram en rullator och börja träna för stundande OS. Det är inget fel i att vara väl förberedd.

 

Klara... färdiga... RULLA!


Kommentarer
Postat av: Kim M

Åh, de är så hurtiga de där norrmännen. Själva latar vi oss och när vi förfaller lägger vi oss helt sonika under kniven. Suger ut fett och slätar ut rynkor. Och lägger in fejkmuskler.

2009-09-17 @ 09:49:38
URL: http://kimmilrell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: