Höstepos (eller nåt)

Så kom hösten! Inte smygandes och försiktigt knackandes på dörren utan med stora bestämda kliv gjorde den entré. Ena dagen sommarvärme och nästa gråmulat, kallt och blåsigt. Härom dagen fick jag det första gulnade lövet i huvudet. Är inte riktigt säker på om jag vill att hösten kommer...ÄN. Vid en promenad uppe på Holmenkollen för någon dag sedan var avsaknaden av mössa och halsduk stor. 371 meter över havet är det betydligt kyligare än nere i innerstan.

Trots det kylslagna vädret är det något mysigt som hänger i luften. Kanske är det bara det faktum att luften blir kyligare och därmed upplevs renare? Man ser inte längre människor med kortbyxor och t-shirt på promenad. Det är långärmat och jeans som gäller. Den tidigare så uppskattade sommarskon har även den bytts ut mot en mer robust höstsko. Skulle det falla regn någon dag så åker gummistövlarna fram. (Dock inte mina efter som jag av princip vägrar äga ett par.)

Hösten har alltså officiellt anlänt. Under nästkommande månader kommer den att succesivt att krama sina kalla händer hårdare och hårdare om naturen. När dess händer är helt knäppta skall hösten så lämna över till vintern som sakta sveper in allt i sitt vita dun. Men tills dess är det långt kvar.


Lev i nuet och njut av all färgprakt, svamp- och bäröverflöd och allt annat som hösten bär med sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: