Vresig vegetarian och teflonöde

Eftersom solen behagade att bryta sig igenom det mörkgrå molnskalet så bestämde jag mig för att ta en 2-timmars promenad ut till Bygdø. Allt var frid och fröjd ända tills på hemvägen. Jag tyckte att skogen verkade mer lockande än betongen och asfalten (som vanligt), så hemfärden bar igenom bokskogen. Plötsligt hör jag något prassla till på vänstersidan om mig och jag ser en ekorre kila upp för en granstam som infann sig bland alla bokstammar. Fascinerad som jag är av dessa djur så bestämmer jag mig för att försöka få ett kort på den. Det skulle jag inte ha gjort. Just detta praktfulla exemplar av Sciurus vulgaris var allt annat än en linslus. Kvickt kilade den högre upp i granen och satte sig till rätta bakom en gren. Men eftersom jag inte är den som ger mig i första taget så blev jag kvar i hopp om att den någon gång skulle ge med sig. Efter att vi stirrat på varandra i säkert 10 minuter tröttnade den uppenbarligen och började gå till handgripligheter. Kotte nr 1 missade mig precis medans kotte nr 2 träffade skärmen på kepsen. Jag beslöt mig då för att den dåiga bild jag trots allt fått fick duga.

En aning skärrad av denna våldsamma ekorre lyckades jag irra bort mig i skogen och kom så småningom ut vid Olso Roddklubb. Runt denna klubb (och hela småbåtshamnen) är det högt staket och inte en chans att ta sig ut någonstans. Det tog säkerligen 20 minuter och många konstiga blickar innan jag hittade en utväg. Vad är det för konstigt med en omkringirrande svensk föresten? Väl ute från hamnen fann jag en stor MAXI butik som jag aldrig sett innan. Hade det int varit för de stora skyltarna precis utanför entrén så hade jag även denna gång bara gått förbi. Nu var det dock något som fångade mitt intresse och jag gick in genom de stora glasdörrarna. En aning fascinerad (och kissinödig) sprang jag väl omkring som en yr höna i jakt på ingenting egentligen. Precis innan jag beslutade mig för att lämna affären, föll blicken på en teflonbelagd ungssäker form. Nu snackar vi inte någon billig plåtform från Euroshopper som slår sig efter första användandet. Nej, vi talar om en äkta i stengods. precis en sådan som jag letat efter en längre tid men inte vill betala 900:- för. Den ovala formen och dess vita yttre gjorde mig varm i hjärtat. Ännu värmare blev jag när jag såg priset. "Tilbud 49,90". Min lycka var gjord och oavsett vad som händer idag så har jag i alla fall fått en teflonbelagd, ungssäker form för det humana priset av ca 60 SEK.

Jag lovar att det är en ekorre med på bilden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: