Med nöd och näppe...

Jag förstår inte att jag alltid skall lyckas planera in resor när vädret är som värst. Igår var ju ingen undantag precis. När jag klev utanför ytterdörr´n i går morse vräkte det ner snöflingor stora som havreflarn. Hela vägen till Tranås såg man INGENTING!!! Trodde att detta var det värsta men tji fick jag.

Stannade i Tranås för att tanka och snön avtog en aning. Men det höll bara i sig tills jag kom upp på stora vägen mot Motala. Då började det helt plötsligt regna IS!!! Jag skojar inte. Regnet som kom ner fastnade direkt på bilrutan i form av is. Jag fick stanna bilen flera gånger och gå ut för att skrapa vindrutetorkarna fria från stora isbitar. Dessutom var vgarna halvt katastrofala och med en snitthastighet på 75 km/h tog det ett bra tag att ta sig fram till Karlstad.

Väl i Karlstad blev vädret en aning bättre. Det slutade regna och duggade bara lite. Så höll det på ändå till norska gränsen. När jag stannade i Töcksfors (precis innan gränsen) för en kissepaus, var det 1 plusgrad ute. Medans jag stod och gjorde mina behov hörde och såg jag hur snön droppade av grangrenarna. Vilket underbart ljud det var :)

Satte mig åter i bilen för att fortsätta. Precis efter gränsen tittade konstigt nog solen fram och hälsade mig välkommen tillbaka. det varade dock inte länge utan två minuter senare körde jag in i en rökridå av dimma. Denna ridå varade hela vägen fram. Det var inte lätt att se något kan jag lova och jag som redan har problem med att hitta rätt väg... Men till sist var jag i alla fall framme och både jag och bilen var hela. DET NI!!!

Jag satt dock ofta och funderade på hur människor var funtade... Folk kör antingen som idioter, dvs 110 km, gas,  broms, sväng, omkörning etc..., eller som pensionärer på lugnande så fort det börjar snöa lite. De är ju livsfarliga båda två. Hur tänker de egentligen???


Kommentarer
Postat av: Molla

Men hey du hade ju inte snöstorm hela vägen! Apropå tokar i trafiken- jag i en stor fyrhjulsdriven bil låg i 90 igår...blir omkörd av en glad idiot i BMW...men han höll sig kvar på vägen så den va nog 4wd den me, men ändå han blåste om i typ 120 i snöyran och det va halt!Skönt att du kom fram välbehållen iaf, det är en lång resa på taskiga vägar- speciellt i Norge där de lägger enorma pengar på vägunderhåll ha ha ha!

2010-01-28 @ 13:07:43
URL: http://enhemligtyp.blogg.se/
Postat av: Danne

Då vet du hur jag kände mig igår då ;) Jag är alltså inte ensam om att tycka illa om andra bilister hör jag. Men jag kan säga dig att vägarna i Norge var de allra bästa. Här gick det tom att ligga i 100 emellanåt. Det som gjorde det svårt här var den tjocka dimman... Men just nu står det 1-0 till norge vad gäller vägarna ;)

2010-01-28 @ 13:24:12
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: Anonym

- 1 ges till Finland i samma veva. :) Gott att du kom dig välbehållen fram.

2010-01-28 @ 13:35:56
Postat av: Danne

Finland har en hel del att bevis för mig om landet skall ta sig upp över nollstrecket alls ;)

2010-01-28 @ 14:29:05
URL: http://danielsanden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: