Coolaste natten EVER!!!

I natt fick jag vara med om något underbart. Jag skulle precis gå och lägga mig och hela rummet var kolsvart. Rätt som det va fylldes hela rummet av ljus för en kort sekund. Fattade inte vad det kunde vara så jag gick och tittade ut genom dörren. Samma fenomen uppenbarar sig återigen och jag är fast. ÅSKOVÄDER!!! På med kläderna och ut i trädgården. Skit i att myggorna biter, jag får ju se blixtar. Några blixtar kan jag iof inte påstå att det va utan snarare upplysning av himmelen. Det varken regnade eller dundrade utan himmelen bara tändes upp för en ganska lång period. Och inte hade den varit mörk länge innan nästa sken kom.

Där satt jag på trädgårdsbordet med benen i kors och njöt. Efter 1 timme började det mullra lite i luften och ovädret närmade sig snabbt. Nu avlöste ljussken, som bländade ögonen, och muller, som dånade i huvudet, varandra. En blixt, ett muller, en blixt... Till sist började det regna och jag va tvungen att gå in. Men tro inte att jag slutade titta för det! I mitt lilla fönster fortsatte jag iakta vad som hände där ute på himmlavalvet. Till sist hade jag det himmelska epicentret precis över mig. Ett långt och kraftigt ljussken som bländade ögonen nästan helt, följdes direkt av en knall som hade kunnat väcka de döda. Hade jag inte, skadad som jag är, gillat åska så mycket hade jag nog gjort i byxan vid den knallen. Den va så kraftig att den tom väckte min syster som låg på övervåningen och sov.

Regnet smattrade mot marken utanför och ljussken och knallar fortsatte att avlösa varandra när jag så småningom bestämde mig för att det var dags att gå till kojs. Till dessa ljud somnade jag gott och var glad att blixten låtit bli att slå ner precis hos oss.

Många häftiga åskoväder har jag varit med om (det är en anna historia) men detta va ett av de häftigaste just eftersom det inte va några ordinarie blixtar utan hela himmelen tändes upp. Försökte att fotografera men det lyckades väl sisådär. Lägger i alla fall ut en bild så får ni kanske ett hum om hur det såg ut. I förgrunden på bilden syns grannens hustak. 


Kommentarer
Postat av: Håkki

Varför, varför är jag så sällan där det händer! Låter som en supernatt! :o)

2011-07-22 @ 13:25:22
Postat av: Danne

Ha, ha... Ja, jag har ju klagat hela sommaren på att jag inte fått vara med om något riktigt åskoväder. Nu fick jag allt så jag teg ;)

2011-07-22 @ 14:22:18
URL: http://danielsanden.blogg.se/
Postat av: eva

Superhäftigt! Naturen är mäktig, där ligger vi i lä. Tittade på de ndra inläggen också, så fina bilder du tar och så trevligt ni har det.

Kram, mamma

2011-07-26 @ 09:24:57
URL: http://evasdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Dagens namn: